Ηλικιακά όρια… στο πένθος για την περικοπή των συντάξεων χηρείας
«Η κυβέρνηση οφείλει να αλλάξει το νόμο με τον οποίο δεν δίστασε να βάλει ηλικιακά όρια… στο πένθος! Η σύνθετη συνταγή ηλικιακών κριτηρίων που εφαρμόζει για να περικόψει τις συντάξεις χηρείας, θα ήταν ιλαροτραγική, αν δεν ήταν τόσο ανάλγητη. Όταν χιλιάδες οικογένειες επιβιώνουν χάρη σε συντάξεις, η κυβέρνηση προσθέτει στο ψυχολογικό βάρος μιας πιθανής απώλειας αγαπημένου προσώπου, τη δυσβάσταχτη επιδείνωση των οικονομικών όρων διαβίωσης των επιζώντων.»
Τα παραπάνω επισημαίνει ο Βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης της Ν.Δ. Σταύρος Καλαφάτης, ο οποίος κατέθεσε και σχετική ερώτηση στη Βουλή, με αποδέκτη την υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Σ` αυτήν, σημειώνει πως η μείωση του ποσοστού της σύνταξης για επιζώντες συζύγους κατά 20% και ο αποκλεισμός δικαιούχων με αυθαίρετα και απαράδεκτα ηλικιακά κριτήρια, δεν μεταρρυθμίζει το ασφαλιστικό, αλλά απορρυθμίζει τις ζωές συζύγων και τέκνων των θανόντων. Ζητά δε την τροποποίηση του Ν. 4387/2016 σε ό,τι αφορά στις συντάξεις χηρείας, ώστε να αντιμετωπιστούν όλες οι αντίστοιχες περιπτώσεις ισότιμα, με αίσθημα κοινωνικής αλληλεγγύης αλλά και έμπρακτης αναγνώρισης των δύσκολων συνθηκών που αυτονόητα δημιουργούνται. Επιπλέον ζητά τη λήψη μέτρων για την άρση των καθυστερήσεων στη διαδικασία προσδιορισμού και απόδοσης των συντάξεων.
ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΟ ΠΛΗΡΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ
ΠΡΟΣ ΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΕΡΩΤΗΣΗ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΥΠΟΥΡΓΟ
Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης
ΘΕΜΑ: «Ηλικιακά κριτήρια χορήγησης συντάξεων χηρείας»
Το άρθρο 12 περί συντάξεων λόγω θανάτου του νόμου 4387/2016 για τη μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού και συνταξιοδοτικού συστήματος, μειώνει το ποσοστό σύνταξης θανάτου από το 70% στο 50% και θέτει νέα ηλικιακά όρια χορήγησης της σύνταξης χηρείας που δικαιούνται οι επιζώντες σύζυγοι.
Συγκεκριμένα, ο επιζών σύζυγος, που έχει ηλικία μεταξύ του 52ου έως του 55ου έτους κατά τον θάνατο του ασφαλισμένου, λαμβάνει σύνταξη για τρία χρόνια, στη συνέχεια αυτή διακόπτεται και επαναχορηγείται όταν συμπληρώσει το 67ο έτος, ενώ χορηγείται η σύνταξη χηρείας για τρία χρόνια μόνον, χωρίς προσδοκία δικαιώματος επαναχορήγησής της, αν ο επιζών σύζυγος δεν έχει συμπληρώσει το 52ο έτος της ηλικίας του.
Ουσιαστικά, ο νέος τρόπος υπολογισμού των συντάξεων που τις έχει ήδη περιορίσει δραστικά και μάλιστα από το έτος 2016 ενώ ο επαναϋπολογισμός των λοιπών συντάξεων θα πραγματοποιηθεί το έτος 2019, η μείωση του ποσοστού που θα λαμβάνουν οι επιζώντες σύζυγοι ως δικαιούχοι κατά 20% και ο αποκλεισμός δικαιούχων σύνταξης χηρείας βάσει αυθαίρετων και απαράδεκτων ηλικιακών κριτηρίων, συνθέτουν ένα νομοθετικό και ρυθμιστικό πλαίσιο που δε μεταρρυθμίζει το ασφαλιστικό και συνταξιοδοτικό σύστημα αλλά απορρυθμίζει τις χιλιάδες ζωές των συζύγων και τέκνων θανόντων κατά τρόπο απάνθρωπο και ανάλγητο.
Κατόπιν των ανωτέρω
Ερωτάται η αρμόδια Υπουργός
Προτίθεστε να προβείτε στις απαιτούμενες ενέργειες νομοθετικής τροποποίησης των διατάξεων του Ν. 4387/2016 που ρυθμίζουν τα συναφή με τις συντάξεις χηρείας ζητήματα, ώστε να αντιμετωπιστούν όλες οι περιπτώσεις που υπάγονται στο πλαίσιο αυτό ισότιμα, με αίσθημα κοινωνικής αλληλεγγύης αλλά και έμπρακτης αναγνώρισης των δύσκολων συνθηκών που αυτονόητα δημιουργούνται;
Σε ποιο πόρισμα αναλογιστικής μελέτης ή αξίωμα της επιστήμης βασίζεται ο υπολογισμός με τη διαφορά μόλις μερικών ημερών, που κρίνει εφ’ όρου ζωής την απώλεια της σύνταξης χηρείας ή την κτήση του δικαιώματος χορήγησής της, χωρίς να εφαρμόζονται άλλα κριτήρια ή να λαμβάνεται υπόψη η δυνατότητα του επιζώντος συζύγου να επιβιώσει;
Ποιο είναι το ακριβές δημοσιονομικό όφελος που προκύπτει από την εφαρμογή των διατάξεων του επίμαχου άρθρου 12 του Ν. 4387/2016;
Ποια είναι η δικαιολογητική βάση επαναϋπολογισμού των συντάξεων λόγω θανάτου από την ψήφιση του συγκεκριμένου νόμου τον Μάιο του 2016 και όχι από το έτος 2019 που προβλέπεται για όλες τις υπόλοιπες;
Οι καθυστερήσεις προσδιορισμού και έκδοσης των οριστικών συντάξεων, συμπεριλαμβανομένων αυτών που δίδονται λόγω θανάτου, είναι μεγάλες και χιλιάδες δικαιούχοι ακόμη συνωθούνται στην πολύμηνη αναμονή, που σε πολλές περιπτώσεις έχει ξεπεράσει το ένα έτος. Τι μέτρα προτίθεστε να λάβετε για να επιταχύνετε τις διαδικασίες έκδοσης;