ΑΡΗΣ ΦΩΚΑΣ ΓΙΑ ΟΑΣΘ – ΟΙ ΕΜΠΡΗΣΤΙΚΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΠΙΡΤΖΗ ΔΙΕΛΥΣΑΝ ΚΑΘΕ ΕΛΠΙΔΑ ΕΥΡΕΣΗΣ ΣΥΝΑΙΝΕΤΙΚΗΣ ΛΥΣΗΣ
Την ανάγκη να αποκτήσει άμεσα η Θεσσαλονίκη σύγχρονες, αξιόπιστες αστικές συγκοινωνίες επισήμανε ο ειδικός αγορητής της Ένωσης Κεντρώων Άρης Φωκάς κατά τη συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής του Νομοσχεδίου για την κατάργηση του ΟΑΣΘ.
Ο κ. Φωκάς, αφού στηλίτευσε το γεγονός πως η Θεσσαλονίκη έμεινε εν έτει 2017 με ένα μόνο δημόσιο μέσο μεταφοράς και αυτό απαξιωμένο, στράφηκε κατά του Υπουργού κ. Σπίρτζη, «για τον βαθιά συγκρουσιακό λόγο του, τις εμπρηστικές του δηλώσεις κατά του ΟΑΣΘ» που διέλυσαν, όπως σημείωσε, «κάθε προσπάθεια ευρέσεως μιας συναινετικής λύσης, μιας φόρμουλας που θα εξασφάλιζε, ενδεχομένως, μια ομαλή μετάβαση σε ένα νέο, λειτουργικό μοντέλο». «Θλιβερό αποτέλεσμα αυτής της ρητορικής: Το επιβατικό κοινό να υφίσταται για δύο εβδομάδες το Σεπτέμβριο του 2016 και άλλες οχτώ ημέρες το Μάιο φέτος μια άνευ προηγούμενου ταλαιπωρία, μια οικονομική αφαίμαξη την ώρα που η αγορά βούλιαζε εξαιτίας της επίσχεσης εργασίας των υπαλλήλων του ΟΑΣΘ», είπε.
Στη συνέχεια ο βουλευτής της Ένωσης Κεντρώων έθεσε μια σειρά ερωτημάτων σχετικά με τις διαδικασίες εξαγοράς του ΟΑΣΘ, το μέλλον των εργαζομένων του Οργανισμού, την τιμή του νέου εισιτηρίου, το κόστος του νέου κρατικού ΟΑΣΘ, αλλά και το ενδεχόμενο της εκ νέου ιδιωτικοποίησης του Οργανισμού, μόλις αυτός γίνει δημόσιος.
Ακολουθεί το κείμενο της ομιλίας του κ. Φωκά:
Θα ήθελα καταρχήν να πω, πως πρώτοι εμείς, ως Θεσσαλονικείς θέλουμε επιτέλους να βρεθεί μια λύση στη δύσκολη αυτή εξίσωση που λέγεται ΟΑΣΘ. Φτάσαμε στο 2017 για να διεκδικούμε τα αυτονόητα για μια ευρωπαϊκή πόλη, σύγχρονες αστικές συγκοινωνίες, λεωφορεία που έχουν κλιματισμό, που δεν ρυπαίνουν το περιβάλλον, έναν Οργανισμό που να σέβεται τον επιβάτη αλλά και τον εαυτό του. Και βέβαια, θέλουμε να ακουστούν αλήθειες, για το πώς φτάσαμε στην έσχατη κατάντια, η Θεσσαλονίκη, η μητρόπολη των Βαλκανίων, η συμπρωτεύουσα, να έχει μείνει με ένα, μόνο, δημόσιο μέσο μεταφοράς. Και κατ’ επέκταση οι πολίτες της, να είναι κάθε φορά όμηροι των συντεχνιακών συγκρούσεων, να πληρώνουν το μάρμαρο αυτού του ιδιότυπου μονοπωλίου.
Αυτό, όμως, που προκαλεί εντύπωση κύριε Υπουργέ, είναι ο βαθιά συγκρουσιακός σας λόγος. Με τις εμπρηστικές σας δηλώσεις διαλύσατε κάθε προσπάθεια ευρέσεως μιας συναινετικής λύσης, μιας φόρμουλας που θα εξασφάλιζε, ενδεχομένως, μια ομαλή μετάβαση σε ένα νέο, λειτουργικό μοντέλο.
Σας θυμίζω, ενδεικτικά και μόνο: συνέντευξη σας στο ραδιοφωνικό σταθμό «Στο κόκκινο» όπου αναφέρατε, μεταξύ άλλων: «Υπήρχε πάρτι για πολλά χρόνια, έχει τελειώσει αυτό το πάρτι στον ΟΑΣΘ».
Πριν δύο μήνες, στις 12 Μαΐου, από τη Θεσσαλονίκη καλέσατε τον ΟΑΣΘ “να σταματήσει να λεηλατεί την περιουσία του ελληνικού δημοσίου και να πληρώσει τους εργαζομένους” και καταγγείλατε «σκανδαλώδεις συμβάσεις που θίγουν το Δημόσιο και την ποιότητα του συγκοινωνιακού έργου, μέσα από δισεκατομμύρια που έχουν δοθεί στον ιδιωτικό ΟΑΣΘ από το 1957 μέχρι σήμερα».
Στις 9 Ιουλίου, στο ΑΠΕΜΠΕ, αναφερθήκατε στον ΟΑΣΘ ως «μια οικονομική όαση σπατάλης δημόσιου χρήματος μέσα στην πιο μεγάλη οικονομική κρίση της χώρας, μέσα στις καθημερινές θυσίες του ελληνικού λαού».
Θλιβερό αποτέλεσμα αυτής της ρητορικής: Το επιβατικό κοινό να υφίσταται για δύο εβδομάδες το Σεπτέμβριο του 2016 και άλλες οχτώ ημέρες το Μάιο φέτος μια άνευ προηγούμενου ταλαιπωρία, μια οικονομική αφαίμαξη την ώρα που η αγορά βούλιαζε εξαιτίας της επίσχεσης εργασίας των υπαλλήλων του ΟΑΣΘ. Το Σεπτέμβριο μάλιστα είχα δεχτεί επίθεση γιατί ζήτησα το αυτονόητο, την ενοικίαση τουριστικών λεωφορείων που θα χρησιμοποιούνταν για την μερική, έστω, αποκατάσταση των μεγάλων προβλημάτων που είχαν τότε ανακύψει.
Για να έρθω και στο Νομοσχέδιο, θα ήθελα από τώρα να θέσω μια σειρά ερωτημάτων που χρήζουν απάντησης για να καθορίσουμε και τη στάση μας ως κόμμα:
1. Το ελληνικό δημόσιο μπορεί να εξαγοράσει μια ιδιωτική εταιρεία όπως είναι ο ΟΑΣΘ;
2. Είστε νομικά έτοιμοι να αντιμετωπίσετε τις νομικές κινήσεις στις οποίες θα προβεί, όπως όλα δείχνουν, η διοίκηση του ΟΑΣΘ και ενδεχομένως οι εργαζόμενοι;
3. Δεσμευτήκατε για τη μη αύξηση της τιμής του εισιτηρίου. Θέλουμε να επαναλάβετε και μέσα στη Βουλή τη δέσμευση αυτή.
4. 3. Πόσο θα κοστίσει τελικά στο δημόσιο η εξαγορά;
5. 5. Ο κρατικός ΟΑΣΘ θα κοστίζει λιγότερο στο κράτος απ’ ότι σήμερα;
6. Με ποιο καθεστώς θα γίνει η επαναπρόσληψη των εργαζομένων, για την οποία δεσμευτήκατε; Τι μισθούς θα δίνετε στο νέο κρατικό μοντέλο που εισαγάγετε;
7. Μήπως τελικά ο ΟΑΣΘ κρατικοποιείται για να ενταχθεί στοΥπερταμείο; Γιατί δεν βλέπουμε πως η Τρόικα θα σας αφήσει να κρατικοποιήσετε όταν ιδιωτικοποιείτε τα πάντα…