Απάντηση Δ. Αβραμόπουλου σε Νίκο Χουντή και άλλους 53 ευρωβουλευτές

Δε θα υπάρξει νέος μόνιμος μηχανισμός μετεγκατάστασης προσφύγων από Ελλάδα και Ιταλία στις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ, ούτε παράταση του υφιστάμενου μηχανισμού μετεγκατάστασης που έληξε στις 26.9.2017.

Αυτό δηλώνει ρητά ο Επίτροπος Μετανάστευσης, κ. Αβραμόπουλος, ο οποίος ταυτόχρονα, προετοιμάζει το έδαφος για να υπάρξει και επίσημη, θεσμικού πλέον χαρακτήρα, υπαναχώρηση των Ευρωπαίων, από την αρχική δέσμευση να απορροφήσουν 160.000 πρόσφυγες από την Ελλάδα και την Ιταλία, τη στιγμή μάλιστα που αρχίζει να αυξάνεται ξανά, θεαματικά, ο αριθμός των ροών προς τα νησιά.

Η δήλωση Αβραμόπουλου αφορούσε απάντηση σε κοινή ερώτηση του ευρωβουλευτή της Λαϊκής Ενότητας, Νίκου Χουντή και άλλων 53 συναδέλφων του, κυρίως από τις ομάδες της Αριστεράς (GUE/NGL), των Πρασίνων και των Σοσιαλδημοκρατών.

Στην ερώτησή τους, οι 54 ευρωβουλευτές, αφού εκτιμούσαν ότι, το πρόγραμμα που προέβλεπε τη μετεγκατάσταση 160.000 προσφύγων, στο διάστημα από το Σεπτέμβριο του 2015 μέχρι το Σεπτέμβριο του 2017, δεν τηρήθηκε γιατί οι περισσότερες χώρες ήταν «απρόθυμες» να δεχθούν τον αριθμό προσφύγων που τους αναλογούσε, ζητούσαν από την Κομισιόν να λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα, προκειμένου να τηρηθούν τα υπεσχημένα.

Πιο συγκεκριμένα, στην ερώτησή τους οι ευρωβουλευτές ζητούσαν να μάθουν εάν θα τηρηθεί η υπόσχεση της Κομισιόν, που είχε ανακοινώσει ο Πρόεδρός της, Ζαν Κλωντ Γιούνκερ τον Σεπτέμβριο του 2015, την οποία στήριζε και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και αφορούσε στη δημιουργία μόνιμου μηχανισμού μετεγκατάστασης προσφύγων.

Με την απάντησή του, ο κ. Αβραμόπουλος «αδειάζει» τον Γιούνκερ και γράφει στα παλιά του τα παπούτσια το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Ο κ. Αβραμόπουλος δηλώνει κατηγορηματικά ότι, «Η Επιτροπή δεν θεωρεί σκόπιμο στην παρούσα φάση να παρουσιάσει νέα πρόταση μετεγκατάστασης… Η μεταρρύθμιση του συστήματος του Δουβλίνου αποτελεί τη μοναδική λύση διαρθρωτικού χαρακτήρα. Επείγει η επίτευξη προόδου στην κατεύθυνση πολιτικής συμφωνίας στο θέμα αυτό». Δηλαδή, η Κομισιόν μάζεψε την εξαγγελία της για δημιουργία μόνιμου μηχανισμού μετεγκατάστασης, μετά από την πίεση χωρών-μελών και αναζητείται «νέα πολιτική συμφωνία στο θέμα αυτό»!!!

Προκειμένου μάλιστα να μην υπάρχουν και ψευδαισθήσεις, για την κατεύθυνση που προετοιμάζουν για την αναθεώρηση του Δουβλίνου, ο κ. Αβραμόπουλος δηλώνει ότι «Η Επιτροπή δεν σκοπεύει να μεταβάλει την πολιτική της σχετικά με τις μεταφορές  επιστροφής στην Ιταλία και την Ελλάδα βάσει του καθεστώτος του Δουβλίνου». Δηλαδή, θα εξακολουθούν να επιστρέφονται στις χώρες εισόδου (Ελλάδα, Ιταλία) όσοι μετανάστες συλλαμβάνονται στις άλλες χώρες της ΕΕ, γεγονός που αποτελεί το κυριότερο πρόβλημα της Συνθήκης του Δουβλίνου, αφού φορτώνει τα βάρη αφενός στις χώρες αυτές, ενώ δημιουργεί απαράδεκτες και απάνθρωπες καταστάσεις για τους ίδιους τους πρόσφυγες.

Εξάλλου, στις διαμαρτυρίες των ευρωβουλευτών ότι δεν εφαρμόστηκε η συμφωνία για μετεγκατάσταση 160.000 προσφύγων, εξαιτίας της άρνησης των περισσότερων χωρών, ο κ. Αβραμόπουλος, σοκάρει τους πάντες, δηλώνοντας ικανοποιημένος με τη μέχρι τώρα πορεία του προγράμματος!! Αφού αναφέρει τις περιπτώσεις Πολωνίας και Τσεχίας, που έχουν αρνηθεί ρητά να δεχθούν τους πρόσφυγες που τους αναλογούν, σημειώνει ότι «Από τον Ιανουάριο του 2017, τα περισσότερα κράτη μέλη αναλαμβάνουν δεσμεύσεις σε μηνιαία βάση, ενώ οι αποφάσεις του Συμβουλίου  το απαιτούν κατ’ ελάχιστον ανά τρίμηνο, και πραγματοποιούν μετεγκαταστάσεις τακτικά».

Συνεχίζοντας την απάντησή του, προετοιμάζει το έδαφος για, μία και θεσμικού χαρακτήρα, υπαναχώρηση των Ευρωπαίων από την αρχική δέσμευση για μετεγκατάσταση 160.000 προσφύγων, τονίζοντας ότι, «ο αριθμός των ατόμων που είναι επιλέξιμα για μετεγκατάσταση αποδείχθηκε πολύ χαμηλότερος»!!

 

 

Η πλήρης ερώτηση των 54 ευρωβουλευτών και η απάντηση του κ. Αβραμόπουλου, έχουν ως εξής:

Θέμα: Εφαρμογή των αποφάσεων μετεγκατάστασης 2015/1523 και 2015/1601 πριν από την ημερομηνία λήξης τους (26 Σεπτεμβρίου 2017)

Με απόφασή του της 6ης Σεπτεμβρίου 2017, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο απέρριψε τις προσφυγές της Σλοβακίας και της Ουγγαρίας με τις οποίες αμφισβητείτο η διαδικασία μετεγκατάστασης και επισήμανε ότι «η έλλειψη συνεργασίας που επέδειξαν ορισμένα κράτη μέλη» ευθύνεται κυρίως για τον μικρό αριθμό μετεγκαταστάσεων αιτούντων διεθνή προστασία.

Έγγραφο που δημοσίευσε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Προσφύγων και Εξορίστων (ECRE) με θέμα «Μετεγκατάσταση, όχι Κωλυσιεργία» καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η πολιτική και νομική αντίσταση στην οποία προσκρούει η μετεγκατάσταση των αιτούντων διεθνή προστασία εκφράζεται με ποικίλους τρόπους, «από απαγορευτικές προτιμήσεις ορισμένων κρατών μελών έως σοβαρές καθυστερήσεις όσον αφορά την ανάληψη δεσμεύσεων για την παροχή χώρων μετεγκατάστασης, αλλά και ως προς την επεξεργασία αιτήσεων και την προσφορά ασύλου εκ μέρους της Ιταλίας και της Ελλάδας» .

Πλησιάζει πλέον η ημερομηνία λήξης (26 Σεπτεμβρίου 2017) της εφαρμογής των αποφάσεων μετεγκατάστασης 2015/1523 και 2015/1601.

1.         Σχεδιάζει η Επιτροπή να κινήσει περαιτέρω διαδικασίες επί παραβάσει κατά των μη συμμορφούμενων κρατών μελών;

2.         Προτίθεται η Επιτροπή να αναθεωρήσει το σύστημα του Δουβλίνου σχετικά με τις επιστροφές στην Ιταλία και στην Ελλάδα, δίνοντας προτεραιότητα στον χαρακτήρα αλληλεγγύης των μετεγκαταστάσεων;

3.         Δεδομένου ότι τον Σεπτέμβριο 2015 ο Πρόεδρος Juncker ανακοίνωσε τη δημιουργία μόνιμου μηχανισμού μετεγκατάστασης με βάση το σύστημα του Δουβλίνου και ότι τον Μάιο 2017 το Κοινοβούλιο ζήτησε από την Επιτροπή να υποβάλει νέα πρόταση μετεγκατάστασης ενόψει της μεταρρύθμισης του συστήματος του Δουβλίνου, για ποιον λόγο δήλωσε ο Επίτροπος Αβραμόπουλος ότι η Επιτροπή δεν θα υποβάλει νέες προτάσεις μετεγκατάστασης;

Απάντηση του κ. Αβραμόπουλου

εξ ονόματος της Επιτροπής

(29.11.2017)

 

Από τον Ιανουάριο του 2017, τα περισσότερα κράτη μέλη αναλαμβάνουν δεσμεύσεις σε μηνιαία βάση, ενώ οι αποφάσεις του Συμβουλίου[1] το απαιτούν κατ’ ελάχιστον ανά τρίμηνο, και πραγματοποιούν μετεγκαταστάσεις τακτικά[2]. Επιπλέον, ο αριθμός των ατόμων που είναι επιλέξιμα για μετεγκατάσταση αποδείχθηκε πολύ χαμηλότερος. Τρία κράτη μέλη δεν έχουν πραγματοποιήσει καμία μετεγκατάσταση από την έναρξη του προγράμματος (Ουγγαρία και Πολωνία) ή για περισσότερο από ένα έτος (Τσεχική Δημοκρατία), είτε από την Ιταλία ή την Ελλάδα· η Επιτροπή έχει κινήσει διαδικασίες επί παραβάσει εναντίον τους[3].

Η Επιτροπή δεν σκοπεύει να μεταβάλει την πολιτική της σχετικά με τις μεταφορές  επιστροφής στην Ιταλία και την Ελλάδα βάσει του καθεστώτος του Δουβλίνου.

Η Επιτροπή δεν θεωρεί σκόπιμο στην παρούσα φάση να παρουσιάσει νέα πρόταση μετεγκατάστασης. Πρώτη προτεραιότητα είναι να μετεγκατασταθούν, το συντομότερο δυνατό, όλοι οι επιλέξιμοι υποψήφιοι που βρίσκονταν στην Ιταλία και την Ελλάδα την 26η Σεπτεμβρίου 2017. Επιπλέον, η Επιτροπή δεν μπορεί να συνεχίσει να βασίζεται σε ad hoc μέτρα. Η μεταρρύθμιση του συστήματος του Δουβλίνου αποτελεί τη μοναδική λύση διαρθρωτικού χαρακτήρα. Επείγει η επίτευξη προόδου στην κατεύθυνση πολιτικής συμφωνίας στο θέμα αυτό. Ωστόσο, η Επιτροπή, αναγνωρίζοντας ότι η μεταναστευτική πίεση στην Ιταλία και την Ελλάδα παραμένει υψηλή, έχει εκφράσει την προθυμία της να συνεχίσει να στηρίζει τα κράτη μέλη που συνεχίζουν τη μετεγκατάσταση από την Ελλάδα και την Ιταλία πέραν των ισχυόντων προγραμμάτων[4].

 

[1]      Απόφαση (ΕΕ) 2015/1523 του Συμβουλίου, της 14ης Σεπτεμβρίου 2015, για τη θέσπιση προσωρινών μέτρων στον τομέα της διεθνούς προστασίας υπέρ της Ιταλίας και της Ελλάδας (ΕΕ L 239 της 15.9.2015, σ. 146), και απόφαση (ΕΕ) 2015/1601 του Συμβουλίου, της 22ας Σεπτεμβρίου 2015, για τη θέσπιση προσωρινών μέτρων στον τομέα της διεθνούς προστασίας υπέρ της Ιταλίας και της Ελλάδας (ΕΕ L 248 της 24.9.2015, σ. 80).
[2]      Η πρόοδος που σημειώθηκε, ιδίως το 2017, στην εφαρμογή του προγράμματος όπως αποτυπώνεται στις τακτικές εκθέσεις σχετικά με τη μετεγκατάσταση και την επανεγκατάσταση, η τελευταία από τις οποίες (15η έκθεση) εγκρίθηκε στις 6 Σεπτεμβρίου 2017 (COM(2017) 465 final). Ορισμένα κράτη μέλη έχουν ήδη πραγματοποιήσει τις μετεγκαταστάσεις που τους αναλογούν – όσον αφορά την Ιταλία ή για την Ελλάδα – ή πλησιάζουν την ολοκλήρωσή τους. Με τις μεταφορές που εκτέλεσε τον Σεπτέμβριο, η Φινλανδία έγινε το πρώτο κράτος μέλος που εκπλήρωσε το μερίδιο που της αναλογεί όσον αφορά την Ιταλία.
[3]      http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-1607_en.htm; http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-2103_en.htm.
[4]      Ανακοίνωση σχετικά με την υλοποίηση του ευρωπαϊκού θεματολογίου για τη μετανάστευση – COM(2017) 558 final.