Ανακοίνωση του ΑΠΘ για τα θέματα μειονοτικής εκπαίδευσης
Με αφορμή πρόσφατα δημοσιεύματα στον Τύπο τα οποία αφορούν τη σχέση του Αριστοτελείου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης με τη μουσουλμανική μειονότητα Θράκης αλλά και τις γενικότερες σχέσεις με ακαδημαϊκά ιδρύματα της Τουρκίας, οφείλουμε να απαντήσουμε σε αναληθή και, πιθανώς, κακόβουλα σχόλια για το ΑΠΘ και τις σχέσεις του με τη γείτονα Τουρκία.
1. Η ίδρυση Τομέα μειονοτικής εκπαίδευσης στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης αφορά εσωτερική διοικητική αναδιοργάνωση του Τμήματος και θεσμοποίηση μιας ήδη υπάρχουσας γνωστικής περιοχής και όχι την ίδρυση νέου Τμήματος.
Ο Τομέας Μειονοτικής Εκπαίδευσης λειτουργούσε άτυπα από το 2011 και θεσμοθετήθηκε πρόσφατα. Τα μαθήματα του Τομέα προσφέρονται εδώ και τουλάχιστον 6 χρόνια από εκλεγμένα μέλη ΔΕΠ του Τμήματος ή διδάσκοντες του ΠΔ 407/80 που επιλέγονται σύμφωνα με τους κανόνες της ελληνικής νομοθεσίας και τις ακαδημαϊκές προδιαγραφές. Άλλωστε προσλήψεις νέων καθηγητών δεν έχουν γίνει στο ΑΠΘ από το 2010. Στο τρέχον εξάμηνο ένας καθηγητής προσφέρει μαθήματα Τουρκικής Γλώσσας στο Τμήμα. Πρόκειται για Έλληνα υπήκοο ο οποίος διαμένει μόνιμα στην Ελλάδα και έχει στο παρελθόν συνεργαστεί με πολλά ΑΕΙ (ενδεικτικά: Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο και Πανεπιστήμιο Μακεδονίας)
Δεν υφίσταται ούτε πρόβλεψη ούτε επιθυμία για τη σύσταση ανεξάρτητου σχετικού Τμήματος στην Παιδαγωγική Σχολή.
2. Η εισαγωγική κατεύθυνση μουσουλμανικών σπουδών αποτελεί επιστημονικό γνωστικό αντικείμενο, μέρος του συνόλου του προγράμματος του Τμήματος Θεολογίας.
Στο Τμήμα Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ λειτουργεί από το τρέχον ακαδημαϊκό έτος 2016-2017 Εισαγωγική Κατεύθυνση Μουσουλμανικών Σπουδών (ΦΕΚ ίδρυσης 69/19-04-2016) με σκοπό:
• Να προσφέρει υψηλού επιπέδου εκπαίδευση στο επιστημονικό πεδίο της μελέτης της θρησκείας και του πολιτισμού.
• Να παρέχει τη δυνατότητα πανεπιστημιακής θεολογικής εκπαίδευσης σε μουσουλμάνους το θρήσκευμα, μέλλοντες εκπαιδευτικούς της Δυτικής Θράκης (σύμφωνα με το άρθρο 53 του ν. 4115/2013: Ιεροδιδάσκαλοι της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης και ενίσχυση της φοίτησης μουσουλμανοπαίδων στα δημόσια σχολεία της Θράκης).
• Να προσφέρει τη δυνατότητα σε όσους μη μουσουλμάνους ενδιαφερόμενους, πτυχιούχους και μη, οι οποίοι επιζητούν εξειδίκευση στις ισλαμικές σπουδές, να ενισχύσουν και να διευρύνουν τους μαθησιακούς και επαγγελματικούς τους προσανατολισμούς.
Στη συγκεκριμένη Κατεύθυνση δεν διδάσκει κανείς Τούρκος πολίτης. Είναι όλοι Έλληνες πολίτες και όλοι (είτε μέλη ΔΕΠ του Τμήματος ή των υπολοίπων πανεπιστημίων της ημεδαπής έπειτα από ανάθεση, καθώς και οι διδάσκοντες με το ΠΔ 407/80) προσλαμβάνονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις της ελληνικής νομοθεσίας. Δεν υπάρχει συνεργασία για διδασκαλία με κανέναν καθηγητή ή Πανεπιστήμιο της Τουρκίας.
3. Το ΑΠΘ έχει αυτή τη στιγμή σε ισχύ συνεργασίες με 160 Πανεπιστήμια του εξωτερικού, εκ των οποίων οι 6 αφορούν συνεργασίες με τουρκικά πανεπιστήμια. Οι συμφωνίες στοχεύουν στην ενίσχυση της ερευνητικής κυρίως συνεργασίας και προβλέπουν ολιγοήμερες ανταλλαγές διδασκόντων, φοιτητών, ερευνητών και προσωπικού αλλά όχι τη διδασκαλία μαθημάτων στα προγράμματα σπουδών του ΑΠΘ.
4. Το Κέντρο Διδασκαλίας Ξένων Γλωσσών του ΑΠΘ καταβάλλει προσπάθεια ώστε να προσφέρονται μαθήματα εκμάθησης όσο το δυνατό μεγαλύτερου αριθμού ξένων γλωσσών προς τους φοιτητές του Ιδρύματος. Στο πλαίσιο αυτό έχει διδαχθεί κατά καιρούς και η Τουρκική γλώσσα. Τελευταία φορά διδάχθηκε το εαρινό εξάμηνο του 2014.
5. Το ΑΠΘ έχει μακρόχρονη εμπειρία και σημαντική τεχνογνωσία σε θέματα μειονοτήτων και πολυπολιτισμικότητας.
Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και ειδικότερα το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης έχει συσσωρευμένη επιστημονική και κοινωνική πρακτική από την εκπαίδευση των φοιτητών και φοιτητριών της μειονότητας με εξαιρετικά θετικές αξιολογήσεις καθώς εδώ και μία εξαετία εισάγονται και εκπαιδεύονται φοιτητές και φοιτήτριες από τη μειονότητα χωρίς να έχει υπάρξει κάποια διαμαρτυρία ή πρόβλημα. Οι απόφοιτοι του Τμήματος που έχουν παρακολουθήσει τα μαθήματα του Τομέα Μειονοτικής Εκπαίδευσης μπορούν να διδάξουν σε σχολεία της μειονότητας.
Άλλωστε, με βάση την αιτιολογική έκθεση που κατατέθηκε στη Βουλή των Ελλήνων από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, πριν από την ψήφιση του πρόσφατου νόμου, δηλώνεται με σαφήνεια ότι η λειτουργία του Διδασκαλείου Εκπαιδευτικών Μειονοτικού Προγράμματος συνιστά διάκριση για μια κατηγορία εκπαιδευτικών, καθώς προσθέτει δύο επιπλέον έτη σπουδών στον τετραετή κύκλο φοίτησης που ισχύει για όλα τα Παιδαγωγικά Τμήματα της χώρας.
Όλα τα προγράμματα σπουδών καθώς και οι διδάσκοντες του ΑΠΘ, συμπεριλαμβανομένων των παραπάνω, αξιολογούνται διαρκώς μέσω ενός προηγμένου συστήματος εσωτερικής διασφάλισης ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) για το οποίο έχουμε λάβει συγχαρητήρια και από εσωτερικούς φορείς αλλά και επισήμως από την ομάδα ξένων εμπειρογνωμόνων που πραγματοποίησε την εξωτερική αξιολόγηση του Ιδρύματος το Δεκέμβριο του 2015.
Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο θα συνεχίσει να πρωτοπορεί σε θέματα έρευνας και διδασκαλίας με γνώμονα πάντα την αριστεία και την ποιότητα.