Σε αχρησία λεωφορειόδρομοι, αλλά και ποδηλατόδρομοι
Νέες λεωφορειολωρίδες δεν πρόκειται να δημιουργηθούν στη Θεσσαλονίκη εάν δεν λειτουργήσουν οι παλιές, οι οποίες είναι σε αχρησία. Η κατάσταση στους υπάρχοντες λεωφορειόδρομους είναι τραγική, καθώς οι περισσότεροι είναι κατειλημμένοι από παρανόμως σταθμευμένα αυτοκίνητα.
Αυτό επισήμανε ο εντεταλμένος σύμβουλος Κυκλοφορίας του δήμου Θεσσαλονίκης Γιώργος Δημαρέλος, μιλώντας χθες στις εργασίες της διημερίδας που διοργάνωσε το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΣΑΣΘ). Ο ίδιος τόνισε ότι, εκτός των μεγάλων ευθυνών των πολιτών, απαιτούνται μέτρα για να λειτουργήσει το δίκτυο λεωφορειολωρίδες και ότι “χωρίς αστυνόμευση δεν γίνεται, ούτε χωρίς αλλαγή νοοτροπίας, ενώ απαιτείται προαγωγή μέτρων που εξασφαλίζουν τη νομιμότητα και συνεργασία όλων των εμπλεκομένων φορέων”. “Θεωρούμε ότι η μεταβολή των συνθηκών στους δρόμους της πόλης, με πλήρη διαχωρισμό των λεωφορειολωρίδων (τοποθέτηση κατασκευών υψηλότερων του οδοστρώματος, για να δυσκολεύεται η είσοδος άλλων οχημάτων στις λεωφορειολωρίδες), θα δώσει μια λύση, αλλά θέλουμε και τη βοήθεια των άλλων φορέων”, είπε, ξεκαθαρίζοντας ότι “εφόσον συνεχίζεται αυτή η κατάσταση στην πόλη, είναι δώρον άδωρο να γίνουν νέες λεωφορειολωρίδες. Δεν θα γίνουν νέες λεωφορειολωρίδες, παρότι τις θέλουμε, αν δεν λειτουργήσουν οι υφιστάμενες”. Λεωφορειόδρομοι λειτουργούν σήμερα στην πόλη (σε παρένθεση τα έτη δημιουργίας τους), στις οδούς: Μητροπόλεως (1990), Τσιμισκή (1996), Εγνατία (2000), Β. Όλγας (2003), Αιγαίου – Σοφούλη (2006), Γ. Παπανδρέου (2012), Παπαναστασίου (2012), Αγγελάκη (2012), και στη λεωφόρο Στρατού (2012).
Εκτός από τους λεωφορειόδρομους, σε κακή κατάσταση είναι και οι ποδηλατόδρομοι, που ολοκληρώθηκαν το 2009, σε συνολικό μήκος 11,79 χλμ. Ωστόσο, “παρόλο τις ορισμένες αδυναμίες, π.χ. κακή συνδεσιμότητα και έλλειψη συνέχειας, την κακή σε ορισμένα τμήματα συντήρηση του δικτύου και την ύπαρξη φαινομένων όπως είναι η παράνομη στάθμευση επί των ποδηλατοδρόμων, η χρήση του ποδηλάτου στη Θεσσαλονίκη αυξάνεται συνεχώς”, σύμφωνα με τον συγκοινωνιολόγο ΑΠΘ Αλέξανδρο Σδουκόπουλο. Ο κ. Σδουκόπουλος και οι επίσης συγκοινωνιολόγοι Μάγδα Πιτσιάβα – Λατινοπούλου και Αυγή Βάσση αναφέρθηκαν στις εισηγήσεις τους στην προσπάθεια προώθησης της χρήσης του ποδηλάτου, το οποίο, σύμφωνα με τους επιστήμονες προσφέρει σειρά πλεονεκτημάτων στη βιωσιμότητα της πόλης, αλλά και σε οικονομικό επίπεδο. Στη Θεσσαλονίκη υπάρχουν 97 χώροι στάθμευσης ποδηλάτων με συνολική χωρητικότητα 714 ποδηλάτων. Από το Σεπτέμβριο του 2013 ξεκίνησε τη λειτουργία της στην πόλη η υπηρεσία κοινόχρηστων ποδηλάτων “thessbike” και έκτοτε κερδίζει συνεχώς συνδρομητές. Λειτουργούν ήδη οχτώ σταθμοί ποδηλάτων, ενώ πέντε επιπλέον σταθμοί πρόκειται σύντομα να τεθούν σε λειτουργία (ΚΤΕΛ, Ν.Σ.Σ., Ράδιο Σίτι, Παπακυρίτση, δημαρχείο Καλαμαριάς).
Ο καθηγητής ΑΠΘ Σπύρος Βούγιας αναφέρθηκε στους σύγχρονους σταθμούς μετεπιβίβασης και ειδικά σε αυτόν που σχεδιάζεται να διαμορφωθεί στη Μίκρα, όπου μελλοντικά προβλέπεται η συγκέντρωση πολλών διαφορετικών μέσων μετακίνησης των Θεσσαλονικέων (λεωφορεία, μετρό, θαλάσσια συγκοινωνία, ταξί, Ι.Χ.). Σταθμοί μετεπιβίβασης λειτουργούν σήμερα στο σιδηροδρομικό σταθμό και στο ΙΚΕΑ, οι οποίοι χαρακτηρίστηκαν από τον κ. Βούγια ως σταθμοί “πρώτης γενιάς”. Σήμερα, όπως ανέφερε ο καθηγητής, “δίνεται η ευκαιρία στη Θεσσαλονίκη, αξιοποιώντας τη συμμετοχή του ΣΑΣΘ στο ευρωπαϊκό έργο NODES, να σχεδιαστούν από τώρα σύγχρονοι και λειτουργικοί σταθμοί μετεπιβίβασης ‘τρίτης γενιάς’, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη εμπειρία και τις καλές πρακτικές εφαρμογής των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών πόλεων”.
Η διημερίδα του ΣΑΣΘ, που έγινε στο ξενοδοχείο “Νικόπολις” με θέμα “οι δημόσιες μεταφορές στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης πολιτικής για την αστική κινητικότητα στη Θεσσαλονίκη”, ολοκληρώθηκε χθες με την εξαγωγή συμπερασμάτων.
Πηγή: Μακεδονία