Ο Τσακαλώτος μιλάει χωρίς τον ξενοδόχο

ΦΩΤΟ: INTIME NEWS

ΦΩΤΟ: INTIME NEWS

Το ΔΝΤ βάζει φρένο στη ρήση Τσακαλώτου «ένα ευρώ αντίμετρα για κάθε ένα ευρώ μέτρα λιτότητας» – Ζητά μείωση του αφορολόγητου το 2019 αντί για το 2020 – Προειδοποιεί πως τυχόν ανατροπή των μεταρρυθμίσεων θα πλήξει την ανταγωνιστικότητα και θα εκτροχιάσει την ανάκαμψη της οικονομίας. Κι αυτό γιατί το ΔΝΤ θεωρεί αδύνατο να ισχύσουν τα αντίμετρα που ψήφισε η κυβέρνηση, τουλάχιστον πριν το… 2023, καθώς εκτιμά πως είναι αδύνατο να επιτευχθεί ο στόχος για πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ ως το 2022. Στη σελίδα 12 της έκθεσης του Ταμείου για τη διαπραγμάτευση, υποστηρίζεται ότι η μείωση του αφορολογήτου θα χρειαστεί να επιβληθεί τελικά έναν χρόνο νωρίτερα από ό,τι έχει συμφωνηθεί, δηλαδή από το 2019 και όχι από το 2020. Το Ταμείο, επίσης, εμφανίζεται βέβαιο ότι τα αντίμετρα της κυβέρνησης (1% του ΑΕΠ από κοινωνικές δαπάνες το 2019 και 1% από φοροαπαλλαγές το 2020) δεν πρόκειται να εφαρμοστούν από το 2019, αλλά το νωρίτερο από το 2023, όταν θα περιοριστούν σε χαμηλότερα επίπεδα οι στόχοι για το πρωτογενές πλεόνασμα, κοντά στο 2% του ΑΕΠ. Τότε μόνον θα μπορεί η Ελλάδα να επιτυγχάνει τον στόχο αυτό χωρίς αποκλίσεις κι έτσι να ισχύσουν και τα λεγόμενα αντίμετρα.
Η υστέρηση του 1,3 % του ΑΕΠ (περίπου 2,45 δισ. ευρώ) σε σχέση με το στόχο για 3,5% του ΑΕΠ που προβλέπει το πρόγραμμα για το 2018 είναι και η βασική αιτία για την οποία το Ταμείο επιμένει ότι τελικά αν και η μείωση της έκπτωσης φόρου κατά 650 εκατ. ευρώ ( δηλαδή η μείωση της έμμεσου αφορολόγητου ) δεν θα εφαρμοστεί όπως συμφωνήθηκε το 2020 αλλά το 2019 μαζί με την περικοπή της προσωπικής διαφοράς στις συντάξεις.
Πρόκειται για εκτιμήσεις με τις οποίες το ΔΝΤ χαράσσει το ασφυκτικό πλαίσιο των νέων απαιτήσεών του στις διαπραγματεύσεις των επόμενων μηνών. Εξάλλου,  υπάρχει ήδη συμφωνία ότι το Ταμείο θα πρέπει να πιστοποιεί πρώτο μαζί με τους υπόλοιπους δανειστές την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων.
Σε ό,τι αφορά τα πρωτογενή πλεονάσματα το Ταμείο προβλέπει ότι φέτος η Ελλάδα μπορεί να καταφέρει να πετύχει πλεόνασμα 1,8% του ΑΕΠ, αλλά το 2018 δεν πρόκειται να ξεπεράσει το 2,2% του ΑΕΠ. Τα επόμενα τρία χρόνια μπορεί μεν να πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ αλλά δεν θα έχει δημοσιονομικό περιθώριο να εφαρμόσει αντίμετρα μαζί με τα μέτρα που έχει δεσμευτεί να υλοποιήσει . Αν δηλαδή από το 2019 έως και το 2021 εφαρμοστούν αντίμετρα τότε το πρωτογενές πλεόνασμα θα υπολείπεται του απαιτούμενου 3,5% του ΑΕΠ.
Από την πλευρά της, η ελληνική πλευρά προετοιμάζεται να απαντήσει παρουσιάζοντας δικά της οικονομικά μοντέλα, που θα καταρρίπτουν τεχνοκρατικά εκείνα του ΔΝΤ.
Υπενθυμίζεται ότι το πολυνομοσχέδιο για τα μέτρα και τα αντίμετρα της διετίας 2019-2020 που ψηφίστηκε πρόσφατα, προβλέπει, μεταξύ άλλων:
-Την αξιοποίηση των εξοικονομούμενων πόρων από τη μείωση της συνταξιοδοτικής δαπάνης προς την ενίσχυση ευρύτερων κοινωνικών ομάδων μεταξύ των οποίων και οι συνταξιούχοι.
Έτσι από 1.1.2019 και υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις, προβλέπεται:
– η θέσπιση εκτεταμένου επιδόματος στέγασης με στόχο τη μείωση των δαπανών στέγασης των νοικοκυριών που διαμένουν σε μισθωμένη κατοικία ή επιβαρύνονται με το κόστος εξυπηρέτησης στεγαστικού δανείου πρώτης κατοικίας.
– η επέκταση του προγράμματος «Βρεφονηπιακή Φροντίδα» και του προγράμματος«Σχολικά Γεύματα» στην υποχρεωτική Δημόσια Εκπαίδευση.
– η αύξηση των πιστώσεων του Ενιαίου Επιδόματος Στήριξης Τέκνων και η ρύθμιση με Κοινή Υπουργική Απόφαση των περιουσιακών/εισοδηματικών κριτηρίων και των κατηγοριών δικαιούχων. Επίσης η εκτέλεση προγραμμάτων στοχευμένων ομάδων ανέργων, πλέον των συντρεχόντων προγραμμάτων απασχόλησης, με σκοπό την τόνωση της αγοράς εργασίας.
– από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων η χρηματοδότηση έργων υποδομής στον τομέα αγροτικής παραγωγής και έργων ενεργειακής εξοικονόμησης και αναβάθμισης μικρομεσαίων επιχειρήσεων και της Βιομηχανίας.
– ο καθορισμός απαλλαγών από τη φαρμακευτική δαπάνη για πρόσωπα με ατομικό εισόδημα έως 1200 ευρώ.
Τα δυο καντο ενα

ΔΝΤ: Γιατί η Ελλάδα θα έχει χαμηλό ρυθμό ανάπτυξης τα επόμενα 50 χρόνια
Η κακή δημογραφική εικόνα της Ελλάδας σε συνδυασμό με τις φτωχές επιδόσεις της παραγωγικότητας σημαίνουν ότι οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις πρέπει να είναι το κλειδί για την ανάπτυξη μακροπρόθεσμα, αναφέρει στην έκθεσή του το ΔΝΤ, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για τον ρυθμό ανάπτυξης της χώρας μας τα επόμενα 50 χρόνια.
Μάλιστα, το Ταμείο εκτιμά πως για να επιτευχθεί ρυθμός ανάπτυξης… 1% ετησίως (όπως είναι η υπόθεση που κάνει το ΔΝΤ στην ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους – μακράν χαμηλότερα από τον στόχο για 3,5% του ΑΕΠ που έχουν θέσει οι Ευρωπαίοι) την επόμενη 50ετία, οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις είναι αναγκαίες. Παράλληλα, όπως σημειώνει, θα απαιτηθεί και μια μεταρρυθμιστική προσπάθεια, ο ρυθμός της οποίας είναι μακράν υψηλότερος απ’ ό,τι έχει μέχρι τώρα επιτύχει ποτέ η Ελλάδα.
Οι λόγοι που το ΔΝΤ θεωρεί ότι η Ελλάδα θα έχει ρυθμό ανάπτυξης μόλις 1% τα επόμενα 50 έτη είναι οι εξής:
1. Η Ελλάδα θα βιώσει μια δραματική γήρανση του πληθυσμού της τις επόμενες δεκαετίες. Στην έκθεση γήρανσης του πληθυσμού το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο προβλέπει ότι ο ενεργός πληθυσμός της Ελλάδας θα μειωθεί κατά 30% το διάστημα μεταξύ 2020 – 2060 – πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά στην ΕΕ.
2. Η αύξηση της παραγωγικότητας στην Ελλάδα ήταν παραδοσιακά πενιχρή. Τα τελευταία 45 χρόνια η συνολική αύξηση παραγωγικότητας ήταν κατά μέσο όρο 0,2% ετησίως, μακράν η χαμηλότερη στην Ευρωζώνη με το Ταμείο να βλέπει προοπτική ανόδου έως και το 0,4% το πολύ.
3. Μια αύξηση των επενδύσεων θα μπορούσε να δώσει μια βραχυπρόθεσμη ώθηση στην ανάπτυξη, ωστόσο μακροπρόθεσμα θα επικρατήσουν η χαμηλή παραγωγικότητα και το δημογραφικό.
4. Για όλα τα παραπάνω, οι προοπτικές αύξησης του ΑΕΠ είναι φτωχές, εκτός κι αν γίνει μια μεγάλη αλλαγή στο μείγμα πολιτικής
5. Οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις για την αύξηση του συνολικού ρυθμού παραγωγικότητας και της απασχόλησης είναι ως εκ τούτου ο μοναδικός τρόπος να επιτευχθεί μακροπρόθεσμη αύξηση της ανάπτυξης.
6. Η μόνιμη άνοδος του ρυθμού ανάπτυξης , απαιτεί μια περίοδο εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων που υπερβαίνει – τόσο σε περιεχόμενο όσο και σε διάρκεια, ό,τι έχει πετύχει η Ελλάδα μέχρι σήμερα.
7. Δεδομένων των δημογραφικών, η επίπτωση των μεταρρυθμίσεων θα πρέπει να είναι ουσιώδης ώστε να επιτευχθεί η ανάπτυξη 1% του ΑΕΠ τα επόμενα 50 χρόνια.
8. Το να επιτευχθεί τέλος η εκτίμηση του ΔΝΤ για ανάπτυξη 1% παρά το αντίξοο δημογραφικό και την ιστορικά χαμηλή παραγωγικότητα, απαιτεί από τις ελληνικές αρχές και τον λαό τη δέσμευση για μια παρατεταμένη περίοδο με βαθιές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις.
Οπότε, είναι πολύ λογικό, το ΔΝΤ να βάζει φρένο στη ρήση Τσακαλώτου «ένα ευρώ αντίμετρα για κάθε ένα ευρώ μέτρα λιτότητας», να ζητά μείωση του αφορολόγητου το 2019 αντί για το 2020 και να προειδοποιεί πως τυχόν ανατροπή των μεταρρυθμίσεων θα πλήξει την ανταγωνιστικότητα και θα εκτροχιάσει την ανάκαμψη της οικονομίας.