Η Αθηνά Κοντογιάννη για τον Κώδικα Δεοντολογίας του Καταναλωτή
Η αναπληρώτρια Συνήγορος του Καταναλωτή και διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Ελλάδος Αθηνά Κοντογιάννη μίλησε στο Ράδιο Έναντι και την εκπομπή “Εκλεκτικές Συγγένειες” με τον Ανδρέα Σταματόπουλο.
Η κ. Κοντογιάννη τόνισε πως με τον Κώδικα, ο οποίος αποσκοπεί στη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης στην αγορά, θεσπίζονται, για πρώτη φορά, αρχές και κανόνες που διέπουν, κατά τρόπο δεσμευτικό, τις σχέσεις μεταξύ των καταναλωτών, των προμηθευτών και των ενώσεών τους, καλύπτοντας το σύνολο των εμπορικών κλάδων του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα.
ΜΕταξύ άλλων δίνεται έμφαση:
► Στην υποχρέωση του προμηθευτή για πλήρη και ουσιαστική προσυμβατική ενημέρωση του καταναλωτή, η οποία περιλαμβάνει το σύνολο των κρίσιμων πληροφοριών που αφορούν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες.
► Στο ότι οι Γενικοί Όροι των Συμβάσεων πρέπει να είναι σαφείς, απλοί, κατανοητοί και διαθέσιμοι εκ των προτέρων στον καταναλωτή.
► Στην καλύτερη εξυπηρέτηση του καταναλωτή, τόσο πριν από τη σύναψη της σύμβασης όσο και κατά ή μετά την κατάρτισή της, χωρίς μεγάλη αναμονή.
► Στην προστασία των προσωπικών δεδομένων, της υγείας και ασφάλειας των καταναλωτών.
► Στη διευκόλυνση και την προστασία των ατόμων με αναπηρίες και των κάθε είδους ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, αλλά και στην ίση μεταχείριση και ακώλυτη πρόσβαση όλων των καταναλωτών στα προϊόντα και τις υπηρεσίες.
Επισημαίνεται ότι ο Κώδικας αναγνωρίζει υποχρεώσεις και για τους καταναλωτές και τις ενώσεις τους, τους οποίους αντιλαμβάνεται ως υπεύθυνους παράγοντες στη διαμόρφωση ενός υγιούς καταναλωτικού περιβάλλοντος.
Ιδιαίτερη μέριμνα έχει ληφθεί σχετικά με την κατάρτιση των τραπεζικών συμβάσεων, όπου γίνονται σημαντικά βήματα προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης της προστασίας του καταναλωτή.
Στο πλαίσιο αυτό τα πιστωτικά ιδρύματα οφείλουν:
► Να χορηγούν υποχρεωτικώς στους καταναλωτές αντίγραφο του σχεδίου της δανειακής σύμβασης, εφόσον το ζητήσουν, προκειμένου να το μελετήσουν, έχοντας εύλογο χρόνο στη διάθεσή τους, έως την υπογραφή της, ώστε να μην ενεργούν υπό πίεση, όπως συνέβαινε έως τώρα, και να μπορούν να έχουν εξειδικευμένες συμβουλές πριν δεσμευθούν.
► Να διαθέτουν εξειδικευμένο και καταρτισμένο προσωπικό που παρέχει διαφανή, σαφή, κατανοητή και αξιόπιστη πληροφόρηση στους καταναλωτές, σέβεται τα προσωπικά τους δεδομένα και τους υποστηρίζει με ειλικρίνεια στη λήψη τεκμηριωμένης απόφασης για σύναψη ή μη σύμβασης με το πιστωτικό ίδρυμα.
Με τον Κώδικα αναδεικνύεται, επίσης, η σημασία της διαμεσολάβησης και της εξωδικαστικής επίλυσης των καταναλωτικών διαφορών, την οποία οι ενώσεις προμηθευτών και καταναλωτών υποχρεούνται να προωθούν στα μέλη τους.
Δυστυχώς, όσον αφορά τις τράπεζες η κ. Κοντογιάννη διευκρίνησε πως όταν υπάρχουν καταγγελίες κατά των τραπεζών, ο Συνήγορος του Καταναλωτή μεταβιβάζει τις καταγγελίες στην Τράπεζα της Ελλάδος η οποία έχει την αρμοδιότητα να επιβάλλει πρόστιμα. Σε περιπτώσεις λιανεμπορίου πρόστιμο μπορεί να επιβάλλει η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή.
Τέλος, η κ. Κοντογιάννη καλεί τους καταναλωτές, τους προμηθευτές και τις ενώσεις τους, να ενημερωθούν για τον Κώδικα, ο οποίος είναι αναρτημένος στην ιστοσελίδα της Ανεξάρτητης Αρχής (http://bit.ly/2lw22GJ), ώστε να γνωρίζουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους, καθώς και τη δυνατότητα εξωδικαστικής επίλυσης τυχόν διαφορών τους με απλές, γρήγορες και χωρίς κόστος διαδικασίες. Πέρσι υπήρχαν περίπου 7.000 καταγγελίες με ποσοστό επίλυσης 82%.
Ακούστε τη συνέντευξη:
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Δανειοληπτών και Προστασίας Καταναλωτών Β. Ελλάδος Χαράλαμπος Περβανάς σχολιάζοντας τη συνέντευξη της κ. Κοντογιάννης, δήλωσε πως : “Δυστυχώς, ο Συνήγορος του Καταναλωτή, όσον αφορά τον τραπεζικό τομέα περιορίζεται στο ρόλο του ταχυδρόμου πολυτελείας, καθώς δεν μπαίνει στην ουσία των καταγγελιών, αλλά απλώς μεταβιβάζει τις καταγγελίες στην Τράπεζα της Ελλάδος, όπου ο κ. Στουρνάρας δεν επιβάλλει κυρώσεις στις τράπεζες που παρανομούν. Ο πολίτης, όπως έχουμε πει πολλές φορές, παραμένει απροστάτευτος από τις τράπεζες, αφού ο μόνος δρόμος προσφυγής είναι ο δικαστικός και είναι ιδιαίτερα δαπανηρός, ειδικά για δανειολήπτες με κόκκινα δάνεια. Ο δανειολήπτης δεν έχει καν το δικαίωμα παροχής δωρεάν νομικής βοήθειας, λόγω του τεκμαρτού εισοδήματος, παρά τις υποσχέσεις της κυβέρνησης για τροποποίηση του νόμου”.
Σχετικές δηλώσεις του Προέδρου Δανειοληπτών και Προστασίας Κατναλωτών Β. Ελλάδος Χαράλαμπου Περβανά στην ΕΡΤ Ορεστιάδος: