ΜΠΟΥΤΑΡΗΣ: ΕΝΑ ΝΕΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ
ΟΜΙΛΙΑ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΜΠΟΥΤΑΡΗ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ «ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 2030 – ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΝΤΑΣ ΕΝΑ ΝΕΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ»
Πώς θέλουμε να είναι η Θεσσαλονίκη μας το 2030;
Το 2030 μπορεί να φαίνεται μακρινό, αλλά, μέσα σε δεκατρία χρόνια μπορούν να συμβούν δομικές αλλαγές. Πριν από δεκατρία χρόνια, η Ελλάδα ετοιμαζόταν για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, ανυποψίαστη για την οικονομική ή την προσφυγική κρίση που θα ακολουθούσε.
Μέσα σε έξι χρόνια, από το 2011, εμείς ως Διοίκηση, διπλασιάσαμε τον αριθμό των επισκεπτών στην πόλη ανοίγοντάς την ξανά στον κόσμο γύρω της μετά από δεκαετίες εσωστρέφειας. Δημιουργήσαμε ένα δίκτυο δομών για τις ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες. Προσφέραμε χώρους έκφρασης και συμμετοχής στους πολίτες ενώ, παράλληλα, προχωρήσαμε σε μια πλήρη διοικητική αναδιάρθρωση και οικονομική εξυγίανση της λειτουργίας του Δήμου μας.
Τώρα, ήρθε η ώρα να μεγιστοποιήσουμε την προσπάθεια μας. Να διασφαλίσουμε την κληρονομιά αυτή για τις επόμενες γενιές και να δημιουργήσουμε μαζί ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης της πόλης. Της πόλης του 2030.
Ξεκινήσαμε από το 2015 να το δουλεύουμε, με το πρώτο συνέδριο για την αστική ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης, στο οποίο συμμετείχαν σχεδόν όλοι οι φορείς της πόλης. Συνεχίσαμε μέσω της συμμετοχής μας στο δίκτυο των «100 Ανθεκτικών Πόλεων», που μας έδωσε την ευκαιρία να γίνουμε μέρος μιας παγκόσμιας κοινότητας και να σχεδιάσουμε μια ολοκληρωμένη στρατηγική για το μέλλον της Θεσσαλονίκης.
Το «Θεσσαλονίκη 2030» είναι ένας οδικός χάρτης που περιγράφει τον τρόπο για την οικοδόμηση μιας δυναμικής Θεσσαλονίκης για τις επόμενες δεκαετίες, μέσω ενός κοινού οράματος για το αύριο.
Τι θέλουμε να κάνουμε:
· Να σχεδιάσουμε ένα σύστημα αστικής κινητικότητας που να υπηρετεί τις ανάγκες των κατοίκων. Γίνονται έργα σήμερα, όπως το Μετρό και η θαλάσσια συγκοινωνία, αλλά πρέπει να διασφαλίσουμε ότι όλα αυτά συνδέονται μεταξύ τους. Αλλά και με τους ποδηλατοδρόμους και με τις γραμμές των λεωφορείων, με την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, τις πεζοδρομήσεις στην πόλη. Θέλει προσοχή, είναι η μεγαλύτερη πρόκλησή μας, ιδίως τώρα που τελειώνει και το Μετρό. Πρέπει επίσης, να δώσουμε έμφαση στις περιοχές γύρω από τις στάσεις του Μετρό, οι οποίες υπέφεραν τα μέγιστα όλα τα προηγούμενα χρόνια.
· Να μειώσουμε τα απόβλητά μας μέσω της επανάχρησης δημιουργώντας παράλληλα νέες θέσεις εργασίας.
· Να επενδύσουμε στο ταλέντο της πόλης μας, στους 150.000 φοιτητές, μαζί με τα Πανεπιστήμια και τον ιδιωτικό τομέα, ο καθένας ανάλογα με τις δυνάμεις του. Εμείς το ξεκινήσαμε με το OK!Thess, αλλά θέλει πολλή δουλειά από όλους.
· Να υποστηρίξουμε την ανάπτυξη του τουρισμού, της δημιουργικής οικονομίας, αλλά και τις παραδοσιακές μας αγορές, όπως το Καπάνι, που είναι στην καρδιά της πόλης.
· Να παραμείνει η πόλη ανοιχτή και φιλόξενη προς όλους και ιδιαίτερα σε όσους μας έχουν ανάγκη. Ξεκινήσαμε με τα διαμερίσματα που νοικιάζουμε για τους πρόσφυγες και το Φιλοξενείο. Τώρα πρέπει να δουλέψουμε μαζί για την ενσωμάτωση των νέων κατοίκων στην πόλη και την ένταξή τους στην καθημερινή λειτουργία της.
· Να διαφυλάξουμε και να αναβαθμίσουμε τον δημόσιο χώρο μέσω της ενεργού συμμετοχής των κατοίκων. Το «Αγαπώ την πόλη μου, υιοθετώ τη γειτονιά μου», δεν το εγκαταλείπω σαν σύνθημα, θα συνεχίσουμε να το υποστηρίζουμε.
· Να αναπτύξουμε παραπέρα τη σχέση της πόλης και των πολιτών με τη θάλασσα και τον Θερμαϊκό Κόλπο. Να βλέπουμε επιτέλους καραβάκια και σκάφη στον Θερμαϊκό! Ξεκινήσαμε ήδη να φτιάχνουμε με την Παγκόσμια Τράπεζα ένα Επενδυτικό Σχέδιο Ανάπτυξης του Θερμαϊκού Κόλπου. Να δούμε τι δραστηριότητες και υποδομές μπορούμε να κάνουμε και να προσελκύσουμε ιδιώτες να επενδύσουν.
· Μόνοι μας δεν μπορούμε να κάνουμε σχεδόν τίποτα από αυτά. Χρειαζόμαστε συνέργειες, είτε με ΜΚΟ, είτε με Πανεπιστήμια είτε με άλλους δημόσιους φορείς. Πάνω από όλα πρέπει να ενδυναμώσουμε τη συνεργασία μας με τους Δήμους της μητροπολιτικής περιοχής μας. Κάνουμε βήματα σιγά σιγά, θα το προχωρήσουμε και θα το διεκδικήσουμε. Δεν μπορούμε να είμαστε ανθεκτικοί, αν δεν είμαστε μητροπολιτικοί!
Χρειάζεται σκληρή δουλειά και επιμονή για να γίνει η Θεσσαλονίκη μια πραγματικά ανθεκτική πόλη. Αλλά είμαι σίγουρος ότι θα τα καταφέρουμε και θα πετύχουμε τους στόχους μας.
Τέλος, στο ερώτημα «με τι λεφτά θα τα κάνεις όλα αυτά Δήμαρχε;» απαντώ: Υπάρχει περίπτωση κανείς να δώσει λεφτά σε κάποιον, αν δεν έχει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο – ένα business plan; Είτε είσαι κράτος, είτε η ΕΕ, είτε ιδιώτης; Όχι, δεν υπάρχει. Γι’ αυτό είναι σημαντική η Στρατηγική αυτή, είναι εργαλείο για να μπορούμε να συζητάμε με οργανισμούς και επενδυτές. Για να μας παίρνουν στα σοβαρά! Κάθε πόλη πρέπει να έχει ένα τέτοιο κείμενο. Και η Θεσσαλονίκη είναι η πρώτη στην Ελλάδα που κάνει κάτι τέτοιο.
Θέλω να ευχαριστήσω όλους όσοι συμμετείχαν σ’ αυτήν τη διαδικασία, τα στελέχη του Δήμου, την ομάδα της Αστικής Ανθεκτικότητας και τους φορείς που μας υποστήριξαν.
Ευχαριστώ το Υπουργείο, που κατάλαβε πόσο σημαντική είναι όλη αυτή η προσπάθεια. Και φυσικά, τον οργανισμό των 100 Ανθεκτικών Πόλεων για την υποστήριξη και εμπιστοσύνη.